Cart 0

Om Tveit

DSC_0888.JPG

Tveit Vidaregåande Skule er en naturbruksskole med internat som ligger på Nedstrand i Tysvær kommune. Skolen ble startet som en jordbruksskole i 1877, og har lange tradisjoner knyttet til landbruk. Siden 2006 har vi tilbudt flere utdanningsprogram innen naturbruk- anleggsgartner, landbruk, heste og studieforberedende naturbruk. I 2019 fikk vi innvilget Vg4 Påbygg og i 2021 ble heste- og hovslagerlinjen erstattet med heste- og dyrefag og gir et nytt læreløp med mulighet til fagbrev innen dyrefaget.

Skolen er kjent for et godt miljø og lite frafall. Med internat har vi en unik mulighet til å bli kjent med, og følge opp, elevene våre. Dette gir tydelige og trygge rammer både for elever og foresatte.

rosa.png
received_1250891281727551.jpeg
DSC_0236.JPG
IMG_20190119_183209_398.jpg
grønn.png

Hva blir du

Blir det fagbrev, agronomtittel eller vil du holde døren til høyere utdannelse åpen med en studiekompetanse? Valget er ditt, men Tveit Vidaregåande Skule er en god begynnelse.

Studiekompetanse

Det tredje året gir studiekompetanse og mulighet til å studere ved universitet og høyskole. Alle som har fullført Vg2 innen naturbruk kan søke her. Hos oss får elevene fagene naturforvaltning og biologi1 i tillegg. Noen studier gir ekstra poeng for elever som har gått naturbruk på videregående.

Fagbrev

Etter fullført Vg2 kan elevene velge om de vil fortsette med Vg3 og oppnå generell studiekompetanse, eller gå ut i lære. Som læring kan du gå videre i anleggsgartnerfaget, hestefag eller dyrefag. Skolen får årlig flere henvendelser fra bedrifter, så her er det muligheter!

Påbygg / Agronomtittel

Nå kan de som har tatt fagbrev eller fullført treårig yrkesutdannelse ta påbygg hos oss. Dette er et tilbud uavhengig av yrke, men fagprøven må være bestått. Elever som har fullført Vg3 Landbruk er kvalifiserte og kan i løpet av fire år oppnå yrkestittel agronom og studiekompetanse.

Ridehus

Dykking

Turløyper

Jaktterreng

Ridebane

Kano og båt

Verksted

Treningsrom

Som elev på Tveit Videregående Skole får du tilgang på fantastiske fasiliteter og fritidstilbud.

Tidligere elever

78681694_1179956902199910_6143566218570760192_n.jpg

Ties van Langen

Ties var ferdig med studiekompetanse etter tre år på Tveit i 2006.

Han har bachelorgrad i økologi og naturressurser med dybde i friluftsliv-, kultur og naturveiledning, og praktisk pedagogisk utdanning.

I dag jobber han som driftsleder for aktiviteter og basecamp ved Preikestolen (Outdoorlife Norway AS)

tonjeoghanne.jpg

Hanne Hogstad og Tonje Galta Bru

Hanne og Tonje gikk tre år på Tveit for å oppnå studiekompetanse. Hanne gikk anleggsgartnerlinjen,og Tonje på hestelinjen før de tok studieforberedende naturbruk siste året.

Begge har utdannet seg til sykepleier, og jobber i dag fulltid på eldresenter.

Det kjekkaste med Tveit va absolutt samholdet og vennskapet blant oss som gjekk ut samen! Me holde ennå daglig kontakt tre år etter. Lærerne va inkluderende og oppmuntrende, og som elev følte du deg sett, noe som er viktig når du har flytta hjemmefra.
— Tonje Galta Bru
oransje.png